Messene er i gang

Mandag gikk startskuddet for årets utdanningsmesser på Lillestrøm. Fra Kristiansand i sør til Tromsø i nord skal utdanningssøkende få møte studentambassadører som forteller om optometrifaget og optikeryrket.

Interessen var stor fra første dag. Å få designe sin egen solbrille bidrar til å dra mange til optikerstanden på messen Ta Utdanning. Andreårsstudent David Steffensen til høyre i bildet tok imot mange interesserte allerede på åpningsdagen (Foto: Dag Øyvin
En stor turne

En travel og blid studentambassadør møter oss på Norges Varemesse på Lillestrøm. David Steffensen har delt ut mange briller og svart på en rekke ulike spørsmål på første dag av den store utdanningsmessen som nå skal på tur til de største byene i landet.

Høgskolen i Sørøst-Norge er tungt representert, og fra de ulike utdanningene er det med egne studentambassadører. Optikerstanden får desidert mest oppmerksomhet, for her er det mye som frister. Ikke minst muligheten til å designe sin egen solbrille, men her er også andre effekter, informasjonsmateriell og utstyr. 

Synsinformasjon er tungt inne for å markedsføre optikeryrket for potensielle studenter. Nå kjenner nok alle suksesshistorien om hvordan dette har bidratt til å få søkertallene opp på et høyt nivå.

Å være på utdanningsmesse er som å være på shopping for mange av elvene, der de fleste kommer fra tredjeklasse i videregående skole. Mange fyker rundt fra det ene til det andre, uten å ha gjort seg opp noen klar mening om hva de vil bli.

De vi snakker med den timen vi er tilstede på optikerstanden er stort sett usikre, og det er tilfeldigheter som brakte dem hit. Men mange har spørsmål.

– Jeg er imponert over hvor mange som kjenner til yrket og som lurer på jobbmuligheter, hvor det finnes jobber og hvilken lønn man kan forvente, sier studentambassadør David Steffensen.

Solbrillene forsvinner raskt og må porsjoneres ut, ofte har ikke Steffensen mer en et minutt til disposisjon å snakke med den enkelte mens de tegner på brillene. Den muligheten benytter han godt. 

– Nettopp fordi mange ikke er sikre på hva de skal studere er en god mulighet for å gi veiledning og informasjon om optikeryrket. 

En undersøkelse Norfakta har gjennomført blant 8000 elever, viser at flere enn ni av ti tror besøket på utdanningsmessen kan påvirke deres valg av utdanning eller studiested.

Nesten alle sier de anbefaler andre å delta på utdanningsmesse – og flere vi snakket med på messen synes det er bedre å få personlig informasjon fra andre studenter enn å lete etter fakta om yrker på for eksempel internett.