Nytt kull optikere kommer

Optikerstudentene på Kongsberg får nå hel-digital læring og veiledning. Eksamener vil gå som normalt og det er forventet at studentene vil fullføre studiet slik at et nytt kull optikere blir klare i sommer.

Avgangsklasse 2019 fotografert under avslutningen i juni i fjor (Foto: Dag Øyvind Olsen)

Rask omstilling

Universitetet i Sørøst-Norge og instituttet har tatt raske grep etter koronakrisen: Alle eksamener vil gå digitalt.

Det opplyser professor Rigmor C. Baraas som sist uke fungerte som instituttleder ved optikerutdanningen.

Hun forteller at det er en prioritert oppgave for USN å uteksaminere kandidater etter fullført 3-årig bachelorgrad.

– Dette er forventet å gå som planlagt slik at bransjen vil motta nye autoriserte optikere denne sommeren som vanlig, forteller Baraas.