Stjeling og ramponering av optiske forretninger

Uheldige optikere:
Det har vært relativt rolig i forhold til denne type innbrudd i det siste. Mulig fordi sikringen av optiske forretninger har blitt styrket og at mulighetene for å gjøre denne type innbrudd derved er redusert. Men dette betyr ikke at stjeling fra optikere ikke foregår.
 

Ifølge Länstidningen ble det onsdag 18. mai stjålet briller for 24000,- SEK hos en optiker i Östersund. – Det var en mann i 35-årsaldern som kom ini i butikken og stjal ått brillefatningerr, forteller politiet. Denne type stjeling der noen ankommer butikken og oppfører seg som kunder men så forlater butikkene med varer uten å betale, er kjent for den optiske bransjen i Norge.
 

Ler mer fra den uheldige optikeren i Östersund ved å klikke her
 

Om det var dårlig syn eller et dårlig forsøk på å stjele er ikke kjent. Men at hele vinduet på 220X220 i optikerforretningen til optiker Arnøy i Sandnes ble smadret, er det ingen tvil om. En rød bil ble observert kjørende fra stedet klokken 3 på natt til søndag.
 

Les mer fra den uheldige optiker i Sandnes ved å klikke her
 

Synsinformasjon har vært i kontakt med en optiker som har opplevd 3 innbrudd i sine lokaler. Dette uten at de store verdiene er stjålet i form av innfatninger og solbriller. Innbruddene kan i derfor virke som ren ramponering.
 

Om disse hendelsene er et signal på om de optiske forretningene utover sommeren blir et mål for tyveri og ramponering er ikke godt å spå. Men at en som butikkeier alltid bør ha tanker om hvordan en kan hindre at butikkvinduer knuses og varer fjernes er det ingen tvil om. Det er også fornuftig å kontakte kollegaer i nærområdet hvis det skjer rare hendelser i butikken.
 

Ønsker du å diskutere temaet på Optometriforum klikker du her