Tilsyn hos danske optikerforretninger

Styrelsen for Pasientsikkerhed i Danmark har gjennomført tilsyn ved 81 optikervirksomheter i landet. Tilsynet viser at det er generelt et høyt nivå på pasientsikkerheten.

(Illustrasjonsfoto: Colourbox)

Gode tilsynsresultater for optikerbransjen

Hvert år får cirka 10 prosent av behandlingssteder i Danmark tilsynsbesøk.

Blant de 81 butikkene som ble kontrollert i 2018, er det ingen merknader hos 29 av dem. Blant 50 rapporteres det om mindre problemer, hos 2 er det kritiske problemer.

Det var ikke den enkelte optiker som var gjenstand for tilsynet, men virksomhetene. Tilsynene ble gjennomført som en blanding av intervju med ledelse og medarbeidere, samt gjennomgang av pasientjournaler.

En viktig hensikt med tilsynet er å understøtte læring.

Læringspotensialet er ført opp som fem punkter. det gjelder blant annet instruksjon og tilsyn med støttepersonell og journalføring. En god tommelfingerregel er at journalen skal være så utførlig at et annet helsepersonell kan videreføre behandling uten problemer.

Hos en del optikervirksomheter ble det funnet mangler innen informert samtykke i journalføringen. Det er viktig at pasienten har forstått hva du sier og informert om behandlingen. Dette skal journalføres,

Det ble også gjort funn som viser at optikere ikke var klar over hvilke tiltak som var nødvendige for å oppfylle retningslinjene om god hygiene.

Øvrige funn rundt pasientsikkerheten hos danske optikere var svært gode.

Klikk her for å lese rapporten fra tilsynet hos danske optikervirksomheter

PS! Til forskjell fra Norge er det mange pasienter/kunder som ikke oppfatter optikervirksomheter som behandlingssteder i helsefaglig forstand. Dermed ser de ikke seg selv som pasienter når de er inne til synsundersøkelse.