Optikerbransjen scorer klart best i kundebehandling. Det viser stor kartlegging av over 200 norske butikker i 48 ulike kjeder fra mange bransjer.

245 norske butikker har fått besøk av svenske «mystery shoppers» som har rapportert om hvordan de er tatt imot og behandlet.
Optikerbransjen kommer klart best ut i total kundebehandling. De scoret 74 poeng på en skala opp til 100. Apotek og elektronikkbransjen kom på de neste plassene, fulgt av sportsbutikker, skriver Forskning.no.
Observatørene vurderte kundeservicen i fem ulike butikker innen hver kjede.
– Etter en lang periode der det var mer fokus på tekniske løsninger og logistikk, har bedrifter igjen fått øynene opp for hvor viktig de ansattes adferd er, sier professor Asle Fagerstrøm ved Westerdals Oslo school of Arts, Communication and Technology.
– Fysiske butikker som ikke klarer å gi kunden service med erfarne selgere, vil til slutt tape mot nettbutikker, sier Fagerstrøm.
Han sier det er forståelig at optikerforretninger scorer best, siden denne bransjen har måttet omstille seg for å overleve internetthandel, og at optikerbransjen er preget av sterk konkurranse.
Blant de ti kjedene innen alle bransjer som gjorde det best, var tre optikerkjeder: Interoptik, Brilleland og Synsam.
Klesbutikker og varehus gjorde det dårligst i kartleggingen, mens byggehandelen, telekon, møbel og skobutikker kom midt på treet.
Les mer om undersøkelsen her, hos Forskning.no